Kwaliteit, Privacy en Regelgeving

Kwaliteit van zorg
Gedurende de behandeling bespreken we regelmatig hoe het proces verloopt, of we voldoende toekomen aan je behandeldoelen en hoe het met je klachten gaat. Zo nodig stellen we de behandeling hierop bij.

Om de voortgang ook objectief bij te houden, maak ik gebruik van vragenlijsten die de mate van klachten meten. Die vul je bij de start, bij evaluatiemomenten en aan het einde van de behandeling in.

Op de website van 1NP kun je meer lezen over het gebruik van vragenlijsten en verwerking van de gegevens. Daar vind je ook het kwaliteitsstatuut.

Binnen het samenwerkingsverband 1NP werken zelfstandig behandelaren samen om zicht te houden op de kwaliteit van ons werk. Zo wordt er (op afstand en anoniem) met elkaar meegedacht in het opstellen van behandelplannen en is er structureel intervisie. 

Privacy en Regelgeving

 Ik ben gebonden aan de beroepscode van het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) en werk volgens de richtlijnen in de GGZ. Alle informatie die je binnen de behandeling deelt wordt vertrouwelijk behandeld. Dit valt onder de privacywet (AVG) en het medisch beroepsgeheim (WGBO). Er wordt alleen informatie aan derden verstrekt als je hier zelf nadrukkelijk om hebt verzocht en nadat we dat samen hebben doorgesproken. Dossiervoering heeft als doel de behandeling te ondersteunen en is niet toegankelijk voor derden. Je hebt zelf inzage in je dossier – als je dat wil – en je dossier wordt (zo is wettelijk vastgelegd) 20 jaar bewaard. Daarna wordt je dossier vernietigd.

Meer weten? Lees dan de site van 1nP of het privacystatement.

Contact met de huisarts
Vaak is de huisarts degene die je verwezen heeft voor psychologische hulp. Zodra we een duidelijk behandelplan en diagnose hebben, stuur ik de huisarts een kort verslag van onze bevindingen en plannen voor behandeling. Zo weet de huisarts wat er aan de hand is en dat we aan de slag gaan. We kijken samen wat er in dit verslag staat en in welke vorm je hiermee akkoord bent. Een zelfde soort bericht sturen we aan het einde van de behandeling. Soms komt het voor dat het gedurende de behandeling goed is om met elkaar te overleggen, bijvoorbeeld omdat het herstel uitblijft of er meer zicht moet komen op je lichamelijke gezondheid. Alle vormen van communicatie worden gedaan na toestemming en in overleg met jou.

Niet tevreden?
Ik vind openheid in communicatie erg belangrijk. Ik zal je meenemen in hoe ik te werk ga en sta open voor vragen en suggesties. Er zijn formele momenten van afstemming, (zoals bij het behandelplan en evaluatie) maar wacht daar niet op als er iets blijft knagen. Ik ben ook maar een mens 🙂  we kunnen er vast samen uitkomen. Mocht je toch niet tevreden zijn en een klacht willen indienen, kan dit via de klachtenprocedure van 1NP. Hoe dat in zijn werk gaat lees je hier.

Scroll naar boven